tag:blogger.com,1999:blog-1866132022161856151.post6173766143352034947..comments2023-10-06T15:01:30.680-04:00Comments on The Dikdukian: Clarification of a שוא נע ruleShtiklerhttp://www.blogger.com/profile/07498936768989355610noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-1866132022161856151.post-79556657725787476792021-05-14T08:24:50.018-04:002021-05-14T08:24:50.018-04:00ותפשו בו אביו ואמו
מאזני צדק אבני צדק
(וישבו שם (ר...ותפשו בו אביו ואמו<br />מאזני צדק אבני צדק<br />(וישבו שם (רותAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1866132022161856151.post-87449654512018773872019-06-10T05:59:36.148-04:002019-06-10T05:59:36.148-04:00יש גם בתחילת פרשת פינחס והיתה לו ולזרעו אחריו
אני...יש גם בתחילת פרשת פינחס והיתה לו ולזרעו אחריו <br />אני הולך לפי ערוגת הבושם שהשווא הוא נע <br />יש מדקדקי זמננו הרוצים לעשותו נח <br />ובכלל יש מפקפקים בכלל שאחרי תנועה גדולה השווא הוא נעELIEhttps://www.blogger.com/profile/15774695222243851207noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1866132022161856151.post-52959957953984984502015-05-22T17:22:59.636-04:002015-05-22T17:22:59.636-04:00There is another example in Hallel - מאת ה' הי...There is another example in Hallel - מאת ה' היתה זאת. The שוא under the י in היתה is נע even though the <i>trop</i> is on the preceding letter ה. The accent is מלעיל due to נסוג אחור rules. In the preceding פסוק, the word היתה is pronounced מלרע in its "natural position" - היתה לראש פנה - and the שוא under the י is נע. This was confusing to me as well until I learned about the exception. (It took a few printings for Artscroll to get this right in early versions of their Siddur).Yitzchak S.noreply@blogger.com