tag:blogger.com,1999:blog-1866132022161856151.post6999145731475747178..comments2023-10-06T15:01:30.680-04:00Comments on The Dikdukian: Remember us for the goodShtiklerhttp://www.blogger.com/profile/07498936768989355610noreply@blogger.comBlogger12125tag:blogger.com,1999:blog-1866132022161856151.post-32855424019551618632019-10-02T15:45:45.179-04:002019-10-02T15:45:45.179-04:00It would seem that זִֶכְרוֹן, which means remembra...It would seem that זִֶכְרוֹן, which means remembrance would be more appropriate. זִכֶרוֹן means memory. We know Hashem has a good memory: that's why we tremble on Rosh Hashana (see introduction to Zichronos)Yisrael ibn Rishazhttps://www.blogger.com/profile/08995948901559606374noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1866132022161856151.post-58014997388075407142019-10-02T15:34:10.474-04:002019-10-02T15:34:10.474-04:00A גמר טוב would seem to be appropriate to wish a ג...A גמר טוב would seem to be appropriate to wish a גוסס.Yisrael ibn Rishazhttps://www.blogger.com/profile/08995948901559606374noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1866132022161856151.post-62951243111833675352015-09-25T11:46:44.767-04:002015-09-25T11:46:44.767-04:00All sefardi machzorim I know, have a khaf refuya w...All sefardi machzorim I know, have a khaf refuya with sheva. No dageshAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/10716260443370846298noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1866132022161856151.post-86415156903740993972009-09-21T01:57:51.881-04:002009-09-21T01:57:51.881-04:00בסידור אזור אליהו כתוב ששתי הצורות זכְרון וזכָּרון...בסידור אזור אליהו כתוב ששתי הצורות זכְרון וזכָּרון נכונות <br />הוא עצמו נקד בשני המקומות בקמץ <br />בסידורים ישנים לפעמים כך ולפעמים כךelienoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1866132022161856151.post-73128437728205694352009-09-20T23:36:25.575-04:002009-09-20T23:36:25.575-04:00Zikaron Tov is also found in the zichronot section...Zikaron Tov is also found in the zichronot section of musaf. In the mahzor that I was using in Avinu Malkeinu it had "zikaron tov" and in musaf it had "zichron tov."Menachem Mendelhttp://menachemmendel.net/blog/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1866132022161856151.post-89265589470578659432009-06-03T14:32:03.656-04:002009-06-03T14:32:03.656-04:00בעניין ויתילדו נראה יותר שהוא נח
רפיון הדלי"...בעניין ויתילדו נראה יותר שהוא נח <br /><br />רפיון הדלי"ת אינו מוכיח <br />גם לא המתג ביו"ד<br />בעניין מאמר המאריך <br />אם אתה מוריד את כל המנחת שי מהיברו-בוקסHEBRWEBOOKS<br /> בסוף הספר שם יש מאמר המאריךelienoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1866132022161856151.post-38112812523384955362009-06-03T13:18:17.108-04:002009-06-03T13:18:17.108-04:00בענין ויתילדו, אין זה פשוט בכלל שזה שונ"ח. ה&...בענין ויתילדו, אין זה פשוט בכלל שזה שונ"ח. ה"ד" רפה וזה מורה על שונ"ע, והיה ראוי לבא דגש ב"ל" ע"פ כללי הדקדוק, ובא מתג ב"י" במקומו, והמנח"ש נראה דעת יחיד בזה, וכן בתיקון "סימנים". ולא באתי אלא להעיר.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1866132022161856151.post-56561666804679002862009-05-28T00:17:39.298-04:002009-05-28T00:17:39.298-04:00בְּזִכָּרוֹן (with a kamatz under the khaf) is cor...בְּזִכָּרוֹן (with a kamatz under the khaf) is correct, IMHO. How does this make any sense at all as סמיכות? <br /><br />And "אין זִכְרוֹן לראשונים" is not a proof that זִכְרוֹן can be found as נפרד. That word is in סמיכות form as well; the lamed of "לראשונים" is in place of a Heh HaYideiah; it's as if it says "אין זִכְרוֹן הראשונים" (we find this concept that a lamed can replace a Heh HaYideiah elsewhere: "שיר למעלות" is equivalent to "שיר המעלות").MGnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1866132022161856151.post-60879488781555897072007-12-06T06:47:00.000-05:002007-12-06T06:47:00.000-05:00בענין זכְרון או זכָּרוןהלא מצאנו בקהלתאין זִכְרוֹן...בענין זכְרון או זכָּרון<BR/>הלא מצאנו בקהלת<BR/>אין זִכְרוֹן לראשונים ולכן אין זו טעותeliehttps://www.blogger.com/profile/16527481325757011674noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1866132022161856151.post-36301352016456194702007-12-06T06:42:00.000-05:002007-12-06T06:42:00.000-05:00בענין ויתילדו על משפחותםהתשובה היא שוא נח!בענין ויתילדו על משפחותם<BR/>התשובה היא שוא נח!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1866132022161856151.post-58212260037224054092007-11-12T11:32:00.000-05:002007-11-12T11:32:00.000-05:00Hi, I am fond of dikduk and I try to find someone ...Hi, I am fond of dikduk and I try to find someone who can send me a work of the minhat shai called "maamar amaarik". I try to know if the cheva under the lamed in the word vaityalédou/vaityaldou (numbers 1:18) is na'h ou na' and how to justify the answer ?Fabricehttps://www.blogger.com/profile/12249186326223025477noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1866132022161856151.post-505675361262632022007-11-11T23:03:00.000-05:002007-11-11T23:03:00.000-05:00i've seen them, but no ideas about the differencei've seen them, but no ideas about the differenceSteg (dos iz nit der šteg)https://www.blogger.com/profile/07694556690190505030noreply@blogger.com