Thursday, January 26, 2017

לשון יחיד ורבים

From Eliyahu Levin:

ט לא שאלה שהגיעה אלי בשנה שעברה מנויורק:
Rav Eliyahu, Shalom UVracha -Please excuse me for writing to you in Loazeet, but please feel free to reply in Leshon HaKodesh.First of all, thank you very much for your wonderful material!I would really appreciate your help with the following question that someone asked me:
ל"א והפשתה והשעורה, נוכתה: כי השעורה אביב, והפשתה גבעול ל"ב והחיטה והכוסמת, לא נוכו: כי אפילות, הנה :
Why is the first pasuk singular (נוכתה) and the second pasuk plural (נוכו)?Thank you very much! Chazak VeEmatz !משה שמואל וייס Moshe S. Weiss
Thank you very much!

גם מי שאינו מבין אנגלית יבין את השאלה, מ"ש חטה וכוסמת שלא נכו בלשון רבים, ומ"ש פשתה ושעורה שנכתה בלשון יחיד.
אינני בטוח שיש סיבה מחלקת.
אולי לפשתה יש טעם משלה – אביב, ולשעורה טעם אחר - גבעול משא"כ חיטה וכוסמת שיש להם טעם משותף.
תשובת אפ"ר (אוריאל פרנק:: אינני בטוח ש"נוכתה" הוא לשון יחיד. השוה "בנות צעדה" והכתיב "ידינו לא שפכה" וכמ"שכ על כך בעבר. ע"כ תשובת אוריאל.
מעניין מאוד היום עיינתי בספר של זיידל על צורות רבים משונות. עדיין צריך להסביר למה המעבר לצורת רבים "סטנדרטית".

3 comments:

edd said...

לא קשור לכתבה - שאלה עצמאית
היעלה-פח - הפ"א דגושה, שאלתי את הרב נבנצל למה אין כאן השפעה של אהו"י (בעל הקריאה אצלינו שקורא מקלף טעה בזה)
והוא ענה שזה דגש חזק

מישהוא יכול להוסיף הסבר על הסברו?

edd said...

לא קשור לכתבה - שאלה עצמאית

האם מישהוא יכול לעזור לי למצוא מפרש ללעז,י הרב עובדיה מברטנורא בפירושו למשנה
תודה

elie said...

רציתי להוסיף שלאחרונה דנו בנושא "הסביל של הקל" יש מילים נראות כבניין פועל אבל אין פיעל כנגדם.
יתכן מאוד שנֻכָּתָה וגם נֻכּוּ הם מאותו בניין
יש לי בעניין זה כמה מאמרים מלפני כשמונים שנה